ΓΙΩΡΓΟΣ Κ.ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: ΚΑΣΣΑ Η ΦΘΙΣΙΚΗ

Το πρώτο βιβλίο του καλοκαιριού, είναι ο κομψότατος τόμος μικρού σχήματος (1/2 της Α4) που εξέδωσε ο Γιώργος Μαρκόπουλος, δικηγόρος του Ηρακλείου αλλά και έγκριτος θεατρολόγος και γνωστός σκηνοθέτης της ομάδας του Δικηγορικού Συλλόγου του Ηρακλείου.
Πρόκειται για την δημοσίευση μιας μονόπρακτης πολιτικής σάτιρας, στο τουρκοκρατούμενο Ηράκλειο του1873, που βρέθηκε στο Αρχείο Στεφανίδη και μελετήθηκε με πολλή προσοχή και μεγάλο ενδιαφέρον από τον Γ.Μ. που προλογίζει , εισάγει και κάνει σχόλια απαραίτητα για την κατανόηση παλιών έμμετρων κειμένων.
Μας εντυπωσιάζει ο στιχουργός, που όπως παρατηρεί ο επιμελητής του βιβλίου, είναι λόγιος, παρά την λαϊκότροπο ύφος του έργου και η σάτιρα του, θα μπορούσε εύκολα να μεταφερθεί στην αποχή μας, η “Κάσσα”, το Ταμείο έχει ποντικούς και διαχειριστές, που ξέρουν καλά πως να “προστατεύουν” το συμφέρον του Δημοσίου.
Ας πάρουμε κάποια γεύση από το έργο του “άγνωστου” δραματουργού(ο Γ.Μ. κάνει κάποια προσπάθεια εντοπισμού του ) από δυο σελίδες που φωτοτυπήσαμε.

Πρώτη σελίδα των στίχων της φθισικής Κάσσας.

Η σάτιρα έχει στόχο την Ελληνική Ορφανική Τράπεζα, που συμβολίζει (πιο επιτυχημένα δεν γίνεται) η Κάσσα (χρηματοκυβώτιο) . Ο Κηδεμών, εύκολα γίνεται Κηδαιμών (εκ του Δαίμων) για να χαρακτηρισθεί ο υπεύθυνος της διαχείρησης.

Εσωτερική σελίδα, ευανάγνωστη

Αν ο καιρός θα μας οδηγήσει σε κάποια παραλία, μετά τις εκδηλώσεις και τις πορείες, το βιβλίο της ΦΘΙΣΙΚΗΣ ΚΑΣΣΑΣ μπορεί να μας συνοδεύσει για λίγο, είναι κι αυτό μια φωνή διαμαρτυρίας, μπορεί να προκαλέσει κάποιο χαμόγελο μα δεν του λείπει η ένταση και η οξύτητα- η κραυγή ακούγεται καθαρά κι ας πέρασαν 13Ο χρόνια από τότε.

Η Βασιλική του Αγίου Μάρκου στα τέλη του 19ου αιώνα (φωτογ. Ιαταλικής Σχολής

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1: Για τον Νικόλαο Σταυράκη έχουν γίνει τελευταία πολλές συζητήσεις, λόγω και του αδελφού του ζωγράφου Ιωάννη Σταυράκη. Από φωτοτυπίες εφημερίδων εκείνης της εποχής, μπορούμε να προσθέσουμε τα εξής στοιχεία, για την συμπλήρωση της βιογραφίας του επιφανούς πολιτικού.
Από την ¨ΕΘΝΙΚΗ¨(Εφημερίς του λαού) και την νεκρολόγια Νικολάου Σταυράκη 25/Αυγούστου του 1907:
” εις τας βουλευτικάς εκλογάς του 1887 εξελέγη βουλευτής Ηρακλείου με μεγάλην πλειοψηφία. Εισελθών στην Βουλήν αμεσως εγένετο ο αληθής ηγέτης της Χριστιανικής πλειοψηφίας.(…) Εγερθέντων των ζητημάτων της παραχωρήσεως των τελωνείων(…)εξελέγη πρώτον μέλος της επιτροπής της αποσταλείσης εις Κωνσταντινούπολιν(…)Επανελθών εις Κρήτην διορίσθη Γενικός Επόπτης Τελωνείων Κρήτης, την θέσιν ταύτην κρατούσε μέχρι του 1889., οπότε απελύθη διορισθείς αμέσως Γενικός εν Κρήτη Πράκτωρ της πανελληνίου Ατμοπλοϊας και της Ασφαλιστικής εταιρείας ‘Εθνικης’. Δεν παρήλθεν πολύς καιρός και διορίσθη βοηθός Αρχιλογιστού Κρήτης, εργασθείς υπέρ των συμφερόντων της πατρίδος του”

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 2: Ενώ συμπληρώνεται αυτό το κείμενο οι πολιτικές αλλαγές τρέχουν, οι εξελίξεις ετοιμάζονται, το κρατικό ραδιόφωνο (και η TV) διακηρύσσουν (με γραπτή άδεια της ΠΡΟΣΠΕΡΤ) ότι μπορεί να φαντασθεί κανείς – ποιος να τους ελέγχει και ποιος να τους δίνει σημασία; Ας μας λείπουν, αρκετοί είναι οι Αλαφούζοι, οι Κουρήδες και οι άλλοι, που μας ενημερώνουν με την ίδια “αντικειμενικότητα”, για να πάμε στις πλατείες (κι αν συρρικνωθούν η ΕΡΤ και λοιποί δεν θα κλάψουμε)

3 σκέψεις σχετικά με το “ΓΙΩΡΓΟΣ Κ.ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: ΚΑΣΣΑ Η ΦΘΙΣΙΚΗ”

  1. Φαίνεται εξαιρετικό το βιβλίο του κ. Μαρκόπουλου!
    Έχουμε παρακολουθήσει ορισμένες από τις επαγγελματικού επιπέδου παραστάσεις που έχει σκηνοθετήσει με την ομάδα του Δικηγορικού Συλλόγου Ηρακλείου. Αλήθεια, πώς θα μπορούσε κανείς να προμηθευτεί τον τόμο αυτό στο Ρέθυμνο που κατοικώ?

  2. Επιτέλους και κάτι διαφορετικό… Όπως και η πρόσφατη παράσταση (θεατροποίηση Οδυσσέα Ελύτη) που σκηνοθετησε, χαρακτηριστική για την πρωτοτυπία και την καλαισθησία της, όπου ζωντανεύοντας τον λόγο του Ελύτη ξύπνησε έντονα συναισθήματα .. Να είναι καλά και να δημιουργεί..Το Ηράκλειο είναι τυχερό που διαθέτει τέτοιους καλλιτέχνες…

  3. Δεν διάβασα ακόμα το βιβλίο του Γ.Μαρκόπουλου(που μου χάρισε ο φίλος μου Β.Ζ.) όμως πρέπει να πω ότι, ευχαριστήθηκα, από την απόδωση των ηθοποιών και εθαύμασα και ενθουσιάσθηκα πιο πολύ από τη σκηνοθεσία του συγγραφέα, στην παράσταση ” Οττω τις έραται” που είδα στο Μικρό Κηποθέατρο της Οάσεως.

Γράψτε απάντηση στο ariane papadaki Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *