ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ : ΑΦΙΕΡΩΣΗ ΣΤΟΝ Γ.ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ (18 ΕΩΣ 30-6-2013)

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ

 

Γιώργος Γεωργιάδης, από τη μουσική στην ζωγραφική- ευαίσθητος και νεανικός, καθοδήγησε με γνώση και προσοχη...
Γιώργος Γεωργιάδης, από τη μουσική στη ζωγραφική- ευαίσθητος και νεανικός, καθοδήγησε με γνώση και προσοχη…

Άνοιξε χθες (18.6.2013) η ζωγραφική  έκθεση των 16 συνπολιτών μας, που είναι αφιερωμένη στον (κάποτε) καθοδηγητή τους (δάσκαλο) Γιώργο Θωμά Γεωργιάδη.  Πήγαμε χωρίς (ειδική) πρόσκληση στα εγκαίνια, ήταν τόσα φιλικά πρόσωπα που δεν ήταν δυνατόν να λείπουμε.

 

Κρήτη Σμπώκου (Φαρσάρη)μπροστά στά έργα της...
Κρήτη Σμπώκου (Φαρσάρη)μπροστά στά έργα της, κρίνοι και ηλιοτρόπια τα χαρακτηριστικότερα –  εκφράζουν ένταση και ανατροπή / βρίσκει ζωγραφικές όμορφες  λύσεις, σε αυστηρές συνθέσεις, που έχουν ανθρωπικεντρικούς άξονες.

 

 

ΟΙ δημιουργικές απασχολήσεις σε κάθε ηλικία, είναι ενδιαφέρουσες  και η ζωγραφική είναι μια από αυτές, η πιο απαιτητική και δύσκολη.   Δεν είναι ακριβώς ερασιτεχνικές, αν και δεν έχουν κατά κανόνα επαγγελματικό ενδιαφέρον.  Ενώ όμως  στη μουσική και το θέατρο ,  μπορούν πολλοί να επιχειρήσουν  να δοκιμάσουν  τις ικανότητές τους,  χωρίς σοβαρούς κινδύνους, αφού είναι συλλογικές υποθέσεις και ο μαέστρος ή ο σκηνοθέτης είναι επαγγελματίες (συνήθως) και ξέρουν να συναρμογολούν (να συνθέτουν) τα σύνολα που τους αναθέτουν, εξαφανίζοντας (ή μειώνοντας) τις ατέλειες των προσώπων που συμμετέχουν, στη ζωγραφική δεν υπάρχει κανείς να βοηθήσει.

 

Η Κρήτη Σμπώκου- Φαρσάρη, διάλεξε φυτά και λουλούδια, απομακρύνθηκε από τυπικά θέματα, το έργο του καταλόγου  μας άρεσε-όμως πιο χαρακτηριστικα είναι τα θέματα με τους κρίνους και τα ηλιοτρόπια.
Η Κρήτη Σμπώκου- Φαρσάρη, διάλεξε φυτά και λουλούδια, απομακρύνθηκε από τυπικά θέματα, το έργο του καταλόγου μας άρεσε-όμως πιο χαρακτηριστικα είναι τα θέματα με τους κρίνους και τα ηλιοτρόπια.

Ο καθοδηγητής και κάποτε φίλος μας  ευαίσθητος και ταλαντούχος Γιώργος Γεωργιάδης ( της ομάδας που εκθέτει), έχει φύγει από καιρό.  Μα και όταν ήταν  δ ίπλα τους,  τι να κάνει;  Ο καθένας (και κάθε μια) όταν παρουσιάζει ένα έργο  είναι απόλυτα μόνος.  Μόνο όταν λείπει ο καθοδηγητής,  δεν υπάρχει κανείς να κρίνει τις αποδώσεις.  Κια η ευθύνη της επιλογής είναι  (ανήκει) σε όσους εκθέτουν.

Η Ραλλού Αμπατζή, στα θέματα μικρής κίμακας, πετυχαίνει εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Η Ραλλού Αμπατζή, στα θέματα μικρής κίμακας, πετυχαίνει  με εντυπωσιακά και χαρούμενα αισιόδοξα χρώματα,  ωραία αισθητικά  αποτελέσματα.

 

Θα παρουσιασουμε  όλους (ες) όσους συμμετέχουν στην έκθεση του Αγίου Μάρκου. Η αντικειμενiκότητα είναι  λίγο μειωμένη, γιατί έχει (υπάρχουν)   φιλικά πρόσωπα  και  η προσοχή για τα έργα τους ήταν (χωρίς πρόθεση) πιο μεγάλη. Επειδή δεν υπάρχει οικονομικό αποτέλεσμα, ας συγχωρηθεί ο Αλκμάν και η στάση του.

Πρώτη βέβαια η Κρήτη Σμπώκου Φαρσάρη, που βρήκε χρόνο ξεφεύγοντας από το  πολύ στεγνό και πιεστικό της επάγγελμα, να (ξανά) πιάσει πινέλα και χρώματα (μετά τα μαθητικά της χρόνια).Από τα πρόσωπα και  τους χώρους προχώρησε σε φυτά και λουλούδια. Διάλεξε ότι της πήγαινε, κατάφερε να ζωντανέψει εικόνες της εξοχής, να (μας) επιστρέψει στα παιδικά μας χρόνια. Ακολουθώντας το ένστικτό της  επέλεξε  έντονα λουλούδια και  επίφοβα φυτά ,  που εκφράζουν την ομορφιά μα και την ένταση  και το πάθος,  και  κοκκίνισε  τις παπαρούνες,  τοποθέτησε στο βάζο τις ανεμώνες, για να δείξει  αισθήματα  συμπάθειας και  αγάπης.


 

μμμ
Nadia Jobin-Πεντούμη, τα λουλούδια προσφέρουν θέματα, /’και  είναι πολύ  σημαντική η ζωγραφική σύνθεση

Φωτογραφήσαμε  με επιλογή και ελεύθερα και σκανάραμε  ότι προσφερόταν από τον κατάλογο της έκθεσης. Μα δεν μας περιορίζει σε κάποιες ασήμαντες παρατηρήσεις. Ο μαθητευόμενος αλλά και ο προχωρημένος ζωγράφος (π.χ.Τσαρούχης) χρησιμοποιούν την φωτογραφία ή άλλες εικόνες που απιλέγουν.  Όμως αν ο μαθητευόμενος αντιγράψει προσεκτικά ένα θέμα, θα φανεί μόνο η ικανότητα του αυτή, που δεν ειναι τόσο καλλιτεχνικής σημασίας, γιατί περιοριζει ην φαντασία του  και δεσμεύει (καταργεί) την σύνθεση χρωμάτων και όγκων.   Αυτές  που παρουσιάζουν την εργασία τους (14 γυναίκες και 1 άνδρας) έχουν προχωρήσει στην θεματολογία και την χησιμοποίηση προτύπων,  και τα έργα τους είναι πολλές φορές ευχάριστα και χαριτωμένα.

Ελένη Μαρκάκη, αυστηρή σύνθεση, ένα πολύπτυχο  που έχει ζωγραφικες αρετές.
Ελένη Μαρκάκη, αυστηρή σύνθεση, ένα πολύπτυχο που έχει πολλές ζωγραφικες αρετές και δείχνει και την δεξιοτεχνία της εικονογράφου

 

Οι απασχολήσεις του ελεύθερου χρόνου  έχουν την κορυφή τους,  που είναι νομίζουμε  οι καθαρά καλλιτεχνικές – όχι ότι οι χειροτεχνικές  δεν αξίζουν τον κόπο.  ‘Ομως η ζωγραφική, είναι η πιο απαιτητική και η περισσότερο αποτελεσματική και ενδιαφέρουσα.  Μπορεί κάποτε να αναδείξει και ταλέντα, που δεν φαινόταν και δεν αναμενόταν  και τότε ο ερασιτεχνισμός   αποκτά λαμπρότητα και μεγάλη απήχηση. Τέτοιο παράδειγμα στην πόλη μας ήταν η Μαρία Φιοράκη, η ναϊφ ζωγράφος που είχε καθοδηγητή τον αξέχαστο Θωμά Φανουράκη.

Η Λίνα Κουβίδου τα καταφέρνει να δώσει ιμπρεσιονιστική ατμόσφαιρα στο πορτραίτο της
Η Λίνα Κουβίδου τα καταφέρνει να δώσει
ιμπρεσιονιστική ατμόσφαιρα στο πορτραίτο
της, η  έκφραση  μέσα από χρώματα παστέλ
και χαμηλούς τόνους, είναι χαρακτηριστική
και προκαλεί ενδιαφέρον.
______________________________________

Ο μοντερνισμός, η χρησιμοποίηση τρόπων εξεζητημένων, δεν προσιδιάζει στην ερασιτεχνικη δημιουργία, όμως είναι δύσκολο και να αποφευχθεί.  Οι περισσότεροι(ες)  τα καταφέρνουν, με του πιο απλούς τρόπους, άλλες  δεν διστάζουν στις νέες μορφές και τεχνοτροπίες.

Scan 1

Αικατερίνη Γούναρη, παραδοσιακοί τρόποι

πολύ ικανοποιητικό  αποτέλεσμα. Στις διακε

κριμένες παρουσίες της έκθεσης,τα

καταφέρνει να βρίσκει προσωπικό στυλ.

_______________________________

Πολύς κόσμος, γιορταστική ατμόσφαιρα στην έκθεση ζωγραφικής  της Βασιλικής του Αγίου Μάρκου. Στην είδοσοδο μπουφές με αναψυκτικά και πιο πέρα μουσικές και όργανα και κλόουν.

Μπροστά στην Βασιλική, μουσικές και όργανα και παιδιά...
Μπροστά στην Βασιλική, μουσικές και όργανα και παιδιά…

 

Νέες τεχνικές, δίνουν αποτέλεσμα πιο πολύ γραφιστικό,  που δεν του λείπει  η χάρη – ακόμα κιαν μας μπερδεύει ο τίτλος.

 

Καλλιόπη Κουτεντάκη : "αρχιτέκτονας" ακριλικό
Καλλιόπη Κουτεντάκη : “αρχιτέκτονας” ενδιαφέρουσα αναζήτηση εικαστικών τρόπων, ακρυλικό
Οι δυο κυρίες , η Μάρτζυ Γερογιαννάκη και η Ιωάννα  Γρηγορίου, διαλέγουν τοπία, τα σχεδιάζουν τελείως διαφορετικά, δροσερές, εικόνες που αρέσουν στους επισκέπτες της έκθεσης.
Ιωάννα Γρηγορίου, λάδι σε μουσαμά
Ιωάννα Γρηγορίου, λάδι σε μουσαμά, το τοπίο της σχεδιάζεται με αμεσότητα, ζωντανεύει τις εικόνες του καλοκαιριού.

 

 

Μάρτζυ Γερογιάννη, Αγία Ειρήνη, λάδι σε μουσμά
Μάρτζυ Γερογιαννάκη, Αγία Ειρήνη, λάδι σε μουσμά- το περιβάλλον του Γ. Γεωργιάδη την συγκινεί και την εμπνέει – ο τρόπος διαφέρει μα υπάρχει η ευαισθησία και  το πνεύμα  του δασκάλου.

 

Το γυναικείο σώμα δεν μπορούσε να λείπει από την θεματολογία μιας έκθεσης (κυρίως)γυναικών.  Η Ελένη Σπαντιδάκη παρουσιάζει μια σκεπτόμενη γυναίκα (Ειρήνη) και  η Ολυμπία Μπέη  μια όρθια φιγούρα που ονομάζει “Ουράνια Μούσα”. Πάλι δυο τελείως  διαφορετικές τεχνικές και ιδιοσυγκρασίες, δίνουν αποτελέσματα που δεν μας αφήνουν αδιάφορους.

Ελένη Σπαντιδάκη : ΕΙΡΗΝΗ, ακρυλικό σε μουσαμά
Ελένη Σπαντιδάκη : ΕΙΡΗΝΗ,
ακρυλικό σε μουσαμά-φυσικότητα
και ακρίβεια στην εκτέλεση, χρώματα
που ταιριαζουν στο θέμα της.
 ______________________________
Ολυμπία Μπέη, "Ουράνια Μουσα"
Ολυμπία Μπέη, “Ουράνια Μουσα”ενώ το σώμα αποδίδεται με  ανατομική γνώση, το πρόσωπο αλλάζει, για να εκφράσει το θέμα-  και το συμβολισμό της ζωγράφου

 

Τελευταίος (αλλά όχι έσχατος – όπως λέγεται) ο Ηλίας Κασάπης (μόνος σε 15 γυναίκες) διαλέγει το πιο δύσκολο και απαιτητικό θέμα, ο μουσικός του παίζει Appassionata, νάναι ο Γιώργος Γεωργιάδης; Ίσως,  αν και οι ομοιότητες δεν είναι πολύ μεγάλες. Η ένταση του εικονογράφου, καλύπτει το θέμα του,  η έκφραση το αποτέλεσμα.  Κλείνουμε την παρουσίαση, με τον πιανίστα του Ηλία Κασάπη, γιατί πρέπει (θέλουμε) να θυμηθούμε τον πολύ ευαίσθητο καλλιτέχνη, τον Γιώργο Γωργιάδη – που ίσως ακόμα βρίσκεται κάπου στην Αγία Ειρήνη, στις σκιερές πλαγιές και το ποτάμι –  στην πηγή που αναβλύζει ακόμα, με τους Φαύνους και τις Νεραϊδες και τους Σειληνούς και τον  Πάνα.  Πάντα όταν πλησιάζουμε την περιοχή, ακούγονται  κάποιες στιγμές μουσικές εγχόρδων και  σουραύλια  και η φωνή του παλιού φίλου, να  περιγράφει σκηνές συγκινητικές, από τέχνες και θεάματα…

Ηλιας Κασάπης, APPASSIONATA, λάδι σε μουσαμά
Ηλιας Κασάπης, APPASSIONATA, λάδι σε μουσαμά

 

 

ΠΡΟΣΘΗΚΗ:

Είναι δύσκολο να παρουσιάσουμε τόσα πρόσωπα , χωρίς λάθη και παραλήψεις, ας μας συγχωρήσουν και  όσοι ανοίγουν αυτό το μπλογκ.  Η  Μαρία Τσουράκη με το έργο της ” χωρίς τιτλο” μπλέχτηκε στις εικόνες που είχαμε στο αρχείο. Το αρχιτεκτονικό θέμα της το αντιμετώπισε με ακρίβεια και ευαισθησία,  τεχνικές ατέλειες δεν διαπιστώθηκαν, όπως θα δείτε στην φωτογραφία :

Μαρία Τσουρακάκη : "Χωρίς τίτλο", αρχιτεκτονικό θέμα , εξαιρετικής απόδωσης
Μαρία Τσουρακάκη : “Χωρίς τίτλο”, αρχιτεκτονικό θέμα , εξαιρετικής απόδωσης

 

 

 

Η Ελένη Βογιατζάκη σε ένα “ακαδημαϊκό” πορτραίτο, με πολλή προσοχή στη λεπτομέρεια αλλά χωρίς να χάνει  την ουσία του θέματός της, πλησιάζει τη διάθεση του μοντέλου της, με ψυχαναλυτική ικανότητα.

Η Ελένη Βογιατζάκη σχεδιάζει με πολλή ευαισθησία και ψυχαναλυτική ματιά.
Η Ελένη Βογιατζάκη σχεδιάζει με πολλή ευαισθησία και ψυχαναλυτική ματιά.

Το κοινό ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση των οργανωτών της έκθεσης,  γέμισε την μεγάλη επίσημη αίθουσα αλλά  δεν βρήκε καποιο λεύκωμα να γράψει τις εντυπώσεις του, ας αγοράσουν ένα τετράδιο, είναι χρήσιμο.  Οι μαθητές του αξέχαστου Γιώργου Γεωργιάδη έδειξαν ότι δεν έχασαν το δρόμο τους,  συνεχίζουν στον ίδια κατεύθυνση, αξιοποιώντας  τις γνώσεις τις εμπειρίες και το ταλέντο τους.

Πλήθος κόσμου στα εγαίνια της έκθεσης ζωγραφικής
Πλήθος κόσμου στα εγαίνια της έκθεσης ζωγραφικής

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ:

Πολλά μπορούν να συμβούν στη διάρκεια μιας έκθεσης ζωγραφικής.  Μας είναι άγνωστοι οι περισσότεροι εκθέτες και δεν ξέρουμε ακριβώς τις αντιδράσεις καθ ενός, όμως επιχειρήσαμε μια δεύτερη -πιο προσεκτική περιήγηση στα ζωγραφικά  έργα – κατά τον τίτλο του κειμένου μας ταξίδι ήταν – και διαπιστώσαμε το γενικό ικανοποιητικό επίπεδο και την αδυναμία μας να ξεχωρίσουμε διακεκριμένους ζωγράφους.  Όλοι (όλες) ήσαν υπέροχοι, κατάφεραν να μπουν σε ένα δύσκολο καλλιτεχνικό τομέα και να δώσουν έργα που μπορεί να έχουν τεχνικές ατέλειες, ξεχειλίζουν όμως από αίσθημα και ζωντάνια.

Εν τούτοις θα κλείσουμε το σημείωμά μας με ένα έργο που φαίνεται διαφορετικό, που το χαρακτηρίζει η ευγένεια και η ηρεμία,  μια γλυκειά αδιόρατη θλίψη, που συνήθως συνοδεύει τους συλλογισμούς , σε δύσκολες εποχές.

2013-06-27 13.21.35

Μάρτζυ Γερογιαννάκη, έργο από την έκθεση της Βασιλικής του Αγίου Μάρκου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *