ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ : ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ Θ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΜΠΑΝΤΑ (ΜΕΡΟΣ Γ΄)

-Η συζήτηση για την πλατεία των ΤΡΙΩΝ ΚΑΜΑΡΩΝ,  μας γυρίζει πίσω, σε σκέψεις και αναμνήσεις (πρόσθετη αφορμή έδωσε ένα σχόλιο του Γ.Σταρίδα,  για τον “κήπο των παιδικών  χρόνων”). Ανασύραμε από τα χρόνια του1980, ένα κείμενο ου δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα του Μ.Καρέλλη, ΑΛΛΑΓΗ, 20-6-1980.

Τίτλος : ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ Θ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΜΠΑΝΤΑ

Η τριχοτόμηση της πλατείας στα 1970, δεν κατέστρεψετο κιόσκι
Η διχοτόμηση της πλατείας στα 1970, δεν κατέστρεψε το κιόσκι – το κρύβουν τα δέντρα

Γυρίζω καθημερινά στις Τρείς Καμάρες πηγαίνοντας στη δουλειά μου.  Ο χώρος φορτισμενος κοινωνικά, πολιτικά, ιδεολογικά, πνευματικά, με  κρατά πάντα, με καθυστερεί με την επαφή, τη συζήτηση κι όχι σπάνια με το χάζεμα κάποιου περίεργου συμβάντος.

Συνήθως πρόσεχα ένα συμπαθητικό, φιλικό,  παράδοξο κτίσμα , το τσιμεντένιο κιόσκι της Μουσικής του Δήμου. Μετα το παμπάλαιο καφενείο του Παπακαλιάτη, με τα ξύλινα κεντήματα(1) και το ΝΤΟΡΕ (2) ήτνα το σημείο τηςπλατείας που σταματούσε το βλέμμα. Μετα τις κατεδαφίσεις, απόμεινε το μόνο στήριγμα κάποιας αισιοδοξίας.

– Ε, αυτό θα διατηρηθεί, δεν σηκώνει “αξιοποιηση”.ν Δεν είναι οικόπεδο, είναι σχετικά καινούριο, αντισεισμικο, δεν έιναι ιδιωτικό. Τέλος άντων δεν είναι τουριστικό, αρχαιολογικό ή μνημείο. Θα μείνει!

Είμουνα τόσο βέβαιος που όταν άρχισε εη κατεδάφιση, δεν μου πέρασε κακή σκεψη.

– Συντήρηση, είπα μπράβο!

(…)

Την επομένη είδα ότι η επέμβαση ήταν σοβαρή.  Ειχε αποκαλυφθεί ο οπλισμός, το στρογγυλό στέγαστρο έμοιαζε δίκτυ. Πάλι δεν κακόβαλα,η καλή συντληρηση απαιτεί βαθλυτερες τομές καμιά φορά. (…)

Την άλλη μέρα  συζητουσαμε με έναν φιλο το ζήτημα ,παραξενεύτηκε…

– Καλά που ζεις; Δεν έμαθες ότι υπάρχουν νέα σχέδια; Εξ άλλου η κατεδάφιση ολοκληρώθηκε, ισοπεδώθηκε ο χώρος έριξαν και 3 άλφα.

(…)

Δεξιά ο Δήμαρχος  Μανόλης Καρέλλης(ήταν τότε νεώτερος κατά 34 χρόνια), με τον γνωστό σκιτσογράφο Γιάννη Ανδρεαδάκη
Δεξιά ο Δήμαρχος τότε Μανόλης Καρέλλης(ήταν βέβαια νεώτερος κατά 34 χρόνια), με τον γνωστό σκιτσογράφο Γιάννη Ανδρεαδάκη, που εργαζόταν στην εφημερίδα ΑΛΛΑΓΗ

– Η Μουσική του Δήμου; τι γίνεται τώρα, αναρωτήθηκα. Θα παίζει στο δρόμο ;  το γκαρσόνι του ΝΕΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ(3) με πληροφόρησε,  “Θα διασχίζει τις  λεωφόρους και ίσως προσθέσουν  και “Σουφραζέτες”,μάλλον Μαζορέτες σκέφτηκα(7) νηφάλια. Καλό κι αυτό, δεν βαριέσαι, το κτίσμα ήταν από μπετόν και άνευ αξίας.  (…)

– Όμως που θα παίζει Μπάντα;

Πριν λίγες μέρες (…) τα παιδια χάζευαν το μαέστρο με την μπαγκετα, που μπλεκόταν στα  χάλκινα γυαλιστερά όργανα  και το μεγάλο τύμπανο, προσπαθούσα να συγκεντρωθώ.

Μου φαινόταν η ίδια εικόνα των παιδικών μου χρόνων, ίδιος ο Μαέστρος, ίδιοι οι μουσικοί ίδιος ο ήχος. (…)

Η στολή τους κάνει ίδιους , όπως τους στρατιώτες δεν ξεχωρίζουν, συλλογιζόμουν…

 

 

Η Μουσική του Δήμου, μαέστρος ο κ. Τζωρτζάκης, γιός του, Τζωρτζάκη επίσης μαέστρου της ίδιας Μπάντας - και σήμερα Τζωρτζάκης ο μαέστρος τέκνο του εμφαινομένου στην φωτογραφία.
Η Μουσική του Δήμου, μαέστρος ο κ.Ιωάννης  Τζωρτζάκης, γιός του Μηνά Τζωρτζάκη επίσης μαέστρου της ίδιας Μπάντας – και σήμερα Λεωνίδας Τζωρτζάκης ο μαέστρος, τέκνο του εμφαινομένου στην φωτογραφία(φωτογραφία αρχείου , οι Μαζορετες στις γιορτές του 1971 -Δικτατορία).(6)

– Η Μπάντα, η Μπάντα; το ερώτημε επέστρεφε επίμονο.

Κάποιος πρέπεινα το θέσει υπευθύνως στους αρμοδίους, κατέληξα. Μια σκέψη με προβλημάτισε. Αν αυτοί που εκπόνησαν τα σχέδια ειχαν μουσικο αυτί και ιταλικη παιδεία;(4) Μήπως πρέπει να μαστε προσεκτικότεροι; Στο κάτω κάτω αυτή η μουσική μπορεί να μας εκθέτει στα μάτια των ξένων

 

Ο ρεαλισμός μου άρχισε δειλά να προβάλλει. Γρήγορα πέρασε στην επίθεση…

– Το Ηράκλειο εκσυγχρονίζεται, γίνεται μεγαλούπολη, αντίπαλη πόλη (5)πρέπει ν’ αφήσει πίσω το επαρχιώτικο πατελθόν.

Υπάρχει πρόταση γαι συμφωνική ορχήστρα Ηρακλείου, προθέσεις για Θέατρο, Πνευματικό Κέντρο κ.α. πολλά.

Ηρέμησα, ησύχασα οριστικά.

– Το κενό θα γενμίσει άνθη, είπα με βεβαιότητα, στο κάτω κάτω, το Ηράκλειο δεν είναι Πρέβεζα.

 

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

Το κείμενο συντομεύτηκε όπου αφαιρέθηκε τμήμα μπήκαν (…)

(5)=Τότε είχαν προγραμματιστεί επεμβάσεις σε πόλεις ανά δύο, ονομάστηκαν αντίπαλες πόλεις το Ηράκλειο και τα Χανιά , οι πρώτες μεγάλες πολεοδομικές εφαρμογές του Μάνου.

(4)=Ιστορικό καφενείο  τω Τρι.ων Καμαρών

(1)=Καφενείο των Τριών Καμαρών, με περίτεχνη ξύλινη διακόσμηση, κατεδαφίστηκε εκ θεμελίων και ξανακτίσθηκε με προσθήκη ενός ορόφου. Ο αρχιτέκτων δεν κράτησε καμιά από τις παλιές διακοσμήσεις

(2)=Κτίριο κινηματογράφου, που έγινε πολυόροφη πολυκατοικία

(6)= Μηνάς  Τζωρτζάκης Μαέστρος της Μπάντας του Δήμου από 1950-1976, μετά Γιάννης Τζωρτζάκης γιός του, από 1976 έως 1994 και τέλος ο Λεωνιδας Τζωρτζάκης , τέκνο του προηγούμενου, ο σημερινός  υπεύθυνος της Μπάντας, από το 1994.

(7)=Δεν  ήξερα ότι Μαζορέτες είχαν ξαναχρησιμοποιηθεί…

 

 

 

 

Μια σκέψη σχετικά μέ το “ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ : ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ Θ ΑΚΟΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΜΠΑΝΤΑ (ΜΕΡΟΣ Γ΄)”

  1. μενει κενο ενα χρονικο τμημα…οταν πια κατεδαφιστηκε το τσιμεντενιο στεγαστρο της φιλαρμονικης στην πλατεια μου δοθηκε ως θεμα η κατασκευη ενος καινουργιου που το εμπνευστηκα ξυλινο και κεραμοσκεπες,οκταγωνο ισως με πλατια μαρκιζα που εκρυβε και φωτορυθμικα τερτιπια ,στην αρχη λειτουργησαν ευφυως και μετα χαλασαν. Η συγκεκριμμενη κατασκευη καθαιρεθηκε και εγινε η υπο αρχιτεκτονικη βραβευθεισα μελετη το νεο στεγαστρο…Ρωτησα καποτε τον μαεστρο γιατι δεν παιζει πια και δικαιολογηθηκε οτι οι μελετητες κοιταξαν την αισθητικη αλλα δεν προνοησαν τα του ηχου…με το σχημα που ειχε η σκεπη αντι να εγκλωβιζει και να διαχεει ομαλα τον ηχο,τον εδιωχνε προς τις δυο κατευθυνσεις-ανοιγματα που ειχαν κατασκευαστει και που υπαρχουν ακομα…Αυτα…ξερω…ειναι αποσπασματικα ,ομως δεν ειμαι ετοιμος για την καταγραφη τους ενα-ενα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *