ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΡΕΛΛΗΣ, ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ – ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ

Στα νιάτα του (40 κι κάτι) Αθήνα, αρχείο Αλκμαν
Στα νιάτα του (40 κι κάτι) Αθήνα, αρχείο Αλκμαν

Χτες, στο Μ.Ε.Τ. του Κ.Σχιζάκη, πραγματοποιήθηκε μια εκδήλωση,   μη αναμενόμενη : η παρουσίαση των βιβλίων του Μανόλη Καρέλλη.  Ο βετεράνος δημοσιογράφος και παλαίμαχος πολιτικός, θέλησε να κάνει έναν πρώτο(ν)  απολογισμό του βίου και της πολιτείας του.  Διάλεξε ως ήταν φυσικό  τα γραπτά που έχει αφήσει,  δεν προτίμησε τα δημοσιογραφικά κατάλειπά του, που έχουν όγκο μεγάλο, μα τα βιβλία του – που είναι και μια σύνοψη των σκέψεων και των ιδεών του.  Με πολλή περίσκεψη μπήκαμε στη μικρή αίθουσα της οδού  Νυμφών, όχι γιατί …κινδυνεύαμε να χαρακτηριστούμε φίλοι του  αμφιλεγόμενου (κάποτε)  Δημάρχου του Ηρακλείου, μα γιατί ξέρουμε καλά τα βιβλία που   μέχρι σήμερα  εξέδωσε και μια παρουσίαση τόσο καθυστερημένη δεν θα πρόσθετε το παραμικρό .

Σκίτσο το Γιάννη Ανδρεαδάκη - σαν να ήξερε ότι θα του έβγαζε... τον επικήδειο
Σκίτσο το Γιάννη Ανδρεαδάκη – σαν να ήξερε ότι θα του έβγαζε… τον επικήδειο

Όμως η ελξη ήταν έντονη και βέβαια απολύτως συναισθηματική, ο Μ.Κ. συνδέεται με τις ηρακλειώτικες μέρες μας,  πιο πολύ ως δημοσιογράφος  και πολιτικός και μετά σαν (κυριολεξία) Δήμαρχος της πόλης μας. Παράξενο (σήμερα) μα κάποτε γινόταν, οι πολιτικοί   δημοσιογραφούσαν  και  οι δημοσιογράφοι δεν εγκατέλειπαν ποτέ τις στήλες τους.  Ο Μανολης Καρέλλης ήταν πολιτικός ,όπως και ο αξέχαστος Θανάσης Σκουλάς από νωρίς, αλλά για να βρούν το μονοπάτι της πολιτικής έγιναν δημοσιογράφοι , ιδρύοντας το περίφημο «ΚΡΗΤΙΚΟ ΦΩΣ».

Το Ηράκλειο της Μεταπολίτευσης, τό χαρακτήρισε  η δημαρχία Καρέλλη/τμήμα πίνακα του Α.Βλάση
Το Ηράκλειο της Μεταπολίτευσης, τό χαρακτήρισε η δημαρχία Καρέλλη/τμήμα πίνακα του Α.Βλάση…………………………………………………………………………………………………………………

 

Αργοτερα ο πρώτος έγινε εκδότης της  καθημερινής ΑΛΛΑΓΗΣ και ο δεύτερος δικηγόρος και πολιτικός.   Με κάποια καθυστέρηση ο Μ.Κ. εισήλθε στην πολιτική δια της τεθλασμένης – δεν ήταν ο μόνος.  Αφού απέτυχε ως υποψήφιος βουλευτής, εξελέγη πανυγυρικά και με μεγάλη πλειοψηφία Δήμαρχος Ηρακλείου.  Και έμεινε χρόνια πολλά , μέχρι να βαρεθούν οι πάντες… Μα ο Καρέλλης ήταν και (κυρίως) δημοσιογράφος.   Στο θώκο του Δημάρχου,  δεν ήταν δυνατόν να  ικανοποιήσει όλες του τις  φιλοδοξίες,  να αξιοποιήσει ικανότητες και δυνατότητες.

Ο Μ.Καρέλλης με  κάποτε Γραμματέα του Δημ.Συμβουλίου
Ο Μ.Καρέλλης χθες,  με τον κάποτε Γραμματέα του Δημ.Συμβουλίου, Νίκο Σεγρεδάκη

 

 

Όσο κι αν φαντάζει περίεργο, δημοσιογραφία και πολιτική(κομματική) δεν πάνε μαζί.   Τώρα τοπική αυτοδιοίκηση και δημοσιογραφία είναι απολύτως ασύμβατες.  Ο πανέξυπνος  Μανόλης Καρέλλης το ήξερε αλλά ‘ευκολα το παρέκαμψε. Έσβησε  την δημοσιογραφία, χωρίς να  την εγκαταλείψει  πραγματικά.  Όπως ο σύζυγος  που  απορρίπτει την ερωμένη επισήμως(για τα μάτια) και της ενοικιάζει ( ή αγοράζει)σπίτι.  Το Ιψενικό τρίγωνο επιβίωσε πολλά χρόνια, μέχρι την μεγάλη κρίση (αναπόφευκτη) και την καταστροφή της  ΑΛΛΑΓΗΣ.

Άγνωστη γελοιογραφία, όταν ήταν Δήμαρχος κι Αντιδήμαρχος Βαρδαβάς
Άγνωστη γελοιογραφία, όταν ήταν Δήμαρχος Καρέλλης  κι Αντιδήμαρχος Βαρδαβάς

 

 

 

Ο Μ.Κ. συμπλήρωσε τον πολιτικό του βίο με το Ευρωκοινοβούλιο, που διορίστηκε  για λίγο (ούτε σύνταξη γι αυτό). Και εβδομηντάρης αποσύρθηκε από όλα,  σε μια ηλικία που αρκετοί (συνταξιούχοι)εισέρχονται στη βουλή.  Ήταν όμως βίαιη η απομάκρυνση, η καλή του τύχη τον εγκατέλειψε νωρίς.  Και ξανάπιασε την πέννα και έπρεπε να κερδίσει τον χαμένο(από την πολιτική) καιρό, χωρίς εφημερίδα, ανέστιος και πένης(ως δημοσιογράφος).  Και στέλνει στις τοπικές φυλλάδες κείμενα και γράφει και κάνει ρεπορτάζ – χωρίς  απήχηση πια. Παρατήρησα την αίθουσα, είδα γνωστούς και φίλους.  Τον Αντώνη  Σανουδάκη, τον Ζαχαρία  Καραταράκη,  τον Γιώργο Γαλενιανό, τον πολεοδόμο Αντώνη  Χουρδάκη…., τον Μάρκο Μαρινάκη,  τ0ν προϊστάμενο τη Βικελαίας   Δημήτρη Σάββα    …

Φωτογραφία από την εκδήλωση, αρκετοί κι εκλεκτοί φίλοι
Φωτογραφία από την εκδήλωση, αρκετοί κι εκλεκτοί φίλοι

αρκετοί  και εκλεκτοί συλλογίστηκα, ενώ ακουγα το ομιλητή να περιγράφει και να κάνει αναδρομές  στο  παρελθόν που ζήσαμε όλοι.   Τον παρατηρούσα από απόσταση, στρογγυλός, γεμάτος  καλοδιάθετος.  Η έλλειψη ορθοφωνίας δυσκόλευε, μα όχι πολύ. Τα βιδωτά δόντια δεν βοηθούν- τον έιχα κάποτε ρωτήσει , μασέλα και πάλι μασέλα ,  σκέφτηκα . Είμαι 81  δήλωσε (απαθώς) ξεπέρασα το «προσδόκιμον», ναναι τόσο; Γιατί ο συμμαθητής του γνωστός  σκιτσογράφος Γιάννης Ανδρεαδάκης είναι 83 ;    ΟΙ συνάξεις αυτού του τύπου, έχουν χαρακτήρα απολογισμού,  όχι μόνο πολύ προσωπικού.   Σαν να γίνεται σύνοψη και προσπάθεια να αφεθούν οι αμαρτίες μας.  Όλοι μποστά σε όλους,  που γνωριζόμαστε.  Και μισολέμε και εξομολογούμαστε.  Χωρίς πολύ θάρρος,  χωρίς κανένα όμως πάθος, πια.   Πρέπει να γίνουμε αθώοι, εμείς οι εν πολλαίς αμαρτίαις.  Ακόμα κι αν ο παράδεισος δεν είναι …το προσδόκιμον για μας.

Στην είσοδο, ένα πρόσωπο κι ένας ήλιος-αναγνωρίσαμε πίνακα του Βασίλη Ζαχαράκη-του πρόωρα χαμένου ζωγράφου και ποιητή(Χανιά)
Στην είσοδο στο κέντρο, ένα πρόσωπο κι ένας ήλιος-αναγνωρίσαμε πίνακα του Βασίλη Ζαχαράκη-του πρόωρα χαμένου ζωγράφου και ποιητή(Χανιά)

 

 

ΣΗΕΙΩΣΕΙΣ:

Ας μην αδικηθεί ο Μ.Καρέλλης, είπαν κάποιοι αντικειμενικοί συμπολίτες,  ήταν ίσως ο πιο φιλότεχνος Δήμαρχος,  καταλάβαινε  όχι μόνο από λογοτεχνία και ποίηση αλλα και μουσική , ενώ οι εικαστικές τέχνες τον συγκινούσαν ιδιαίτερα.  Στο σπίτι του υπήρχαν αυθεντικά έργα ζωγράφων, σημείωσε ο Κ.Κ. που είχε τον κάποτε επισκεφτεί  – ενώ οι λοιποί τοπικοί άρχοντες της Μεταλίτευσης θεωρούν ακριβά  και  τα …αντίγραφα (έργων τέχνης).  Δεν φαίνεται να έχουν άδικο, πέραν του Μουσικού Αυγούστου του Μάνου Χατζηδάκη, το μοναδικό πρωτότυπο  έργο (κάποιου όγκου, μεγέθους) γλυπτικής, είναι στην πλατεία Κορνάρου » Ο Ερωτόκριτος κι η Αρετούσα, του σημαντικότερου κρητικού γλύπτη  Γιάννη  Παρμακέλη,  στήθηκε ( και δημιουργήθηκε)με πρωτοβουλία του.

 

Μανόλης Καρέλλης σήμερα, με τον σκιτσογράφο (συμμαθητή του ;)Γιάννη Ανδρεαδάκη
Μανόλης Καρέλλης προχθές, με τον σκιτσογράφο (συμμαθητή του ;)Γιάννη Ανδρεαδάκη

 

ΕΠΙΛΟΓΟΣ:

Σχόλιο που κλείνει το κείμενο για τον Μανόλη Καρέλλη, έστειλε από την Αθήνα ο Γιώργος Ζεβελάκης: «Ακομψες  οι πινελιές στο πορτραίτο του Μανόλη Καρέλλη, αντί σχολίου στέλνω φωτογραφία που μου είχε δώσει κάποτε ο Νίκος Γιανναδάκης, με την παράκληση να την αναρτήσετε»

Διπλα στον Μ.Κ.
Διπλα στον Μ.Κ. η Μαρώ Σεφέρη  και η  Λ. Καρέλλη.Στην πρώτη σειρά από δεξιά: Μ.Φαρσάρης, Γ.Σερπετσιδάκης, Φ.Ιωαννιδης, Κ.Κληρονόμος, Η.Μιχελινάκης.Πίσω από τον Η.Μιχελινάκη το ζεύγος Κιουρτσάκη (Γάννης- Ζιζέλ) στο βάθος στο κέντρο Μ.Μιγάδης κ.α. Πρόκειται  μάλλον για  εκδήλωση σχετική με την  βιβλιοθήκη του Γιώργου Σεφέρη

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ Β.Ζ.(ΑΛΚΜΑΝ):  Παρουσιάζονται  και εκτιμήσεις  αντίθετες από αυτές που διατυπώνονται σε κείμενά μας – όταν  οι χαρακτηρισμοί είναι στα όρια της  ευπρέπειας, δεν ενοχλούν.  Και είναι  και θετικό να παρουσιάζονται οι διαφορές απόψεων, για να υπάρχει μια πληρέστερη  και πολύπλευρη εικονογράφηση (αν θέλουμε ζωγραφικούς όρους)των προσώπων και των θεμάτων.

 

2 σκέψεις σχετικά με το “ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΡΕΛΛΗΣ, ΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ – ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ”

  1. Ισως χρειάζεται προσεκτικότερη αντιμετώπιση του κ. Μανόλη Καρέλλη, γιατί στο κάτω της γραφής, δεν εξήλθε της πολιτικής πλουσιότερος. Και άφησε και μια φωτεινή σελίδα στα 1980, που δεν έχει ακόμα θαμπώσει( με τον Μανο Χατζηδάκι και τους ΜΟΥΣΙΚΟΥΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥΣ). Όσο για την ηλικία του, υπάρχει το Δημοτολόγιο Αρρένων … αν δεν μπήκε κανένας δάκτυλος. φιλικα Δ.Χ

  2. Στό κείμενο τού Βασίλη τί νά προσθέσει κανείς γιά νά περιγράψει τά αντικρουόμενα συναισθηματα πού γεννά μιά προσπάθεια αντικειμενικής προσέγγισης τής εποχής Καρέλλη στό Ηράκλειο. Με ψυχρό λόγο ό Μ.Κ. είναι αυτό πού θα λέγαμε σήμερα < μια ολόκληρη εποχή>. Επί 15 χρόνια(1975-1990) υπήρξε από τίς πιό κεντρικές πολιτικές πρ0σωπικότητες της πόλης,μέ έργο ιδιαίτερο στόν τομέα τού πολιτισμού.Συγχρόνως επί 15 χρόνια υπήρξε μία από τίς πιό συγκρουσιακές προσωπικότητες λογω ακριβώς τού ιψενικού τριγώνου όπως εύστοχα ο Βασίλης παρουσίασε τή σχέση ¨ Μ.Κ.-ΔΗΜΑΡΧΟΣ-ΑΝΑΠΟΔΟΣ¨
    Τό φαινόμενο Μ.Κ.-Ηράκλειο χρήζει ίδιαίτερης μελέτης διότι αναφέρεται στήν περίοδο τής μεγάλης ανάπτυξης τής πόλης -τήν παρέλαβε μέ 80χ.καί τήν παρέδωσε μέ 120χ.κατοίκους-καί μιά πρόχειρη αποτίμηση τού έργου του σίγουρα θά τόν αδικήσει.Αξίζει πάντως γιά τήν ιστορία νά μελετηθεί η περίοδος αυτή χωρίς πάθος καί φόβο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *